دلایل بی‌اشتهایی کودکان

بی‌اشتهایی در کودکان یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه‌ی تغذیه کودکان است. این مسئله در کودکان زیر دو سال طبیعی است، اما نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. این نکته را به یاد داشته باشید که کودکان کم‌اشتها بیشتر از سایر کودکان با اختلالات رشد مواجه خواهند شد. در این مطلب از دلایل بی‌اشتهایی کودکان و روش‌های برطرف کردن این بی‌اشتهایی صحبت کرده‌ایم.

بی اشتهایی کودکان

بی اشتهایی در کودکان می‌تواند به بیماری‌هایی از جمله کم‌خونی، پوکی استخوان، سوءتغذیه، مشکلات گوارشی و… منجر شود. البته که این مشکل در کودکان زیر دو سال طبیعی است. آن‌ها معمولا میل چندانی به غذا ندارد، اما به یاد داشته باشید که این مسئله نباید کم اهمیت شمرده شود. والدین می‌بایست نسبت به رفتار غذایی کودک خود توجه نشان دهند و اگر نشانه‌های بی‌اشتهایی را در کودک خود مشاهده کردند، با مشورت پزشک بهترین راه را برای بهبود اشتهای کودک انتخاب کنند. در این مقاله به دلایل بی‌اشتهایی کودکان و راهکارهای برطرف کردن آن پرداخته‌ایم. 

دلایل بی اشتهایی کودکان

وجود نوعی بیماری در کودک: ممکن است وجود نوعی بیماری و یا استفاده از دارویی خاص عوارضی را به وجود آورده باشد که کودک شما به واسطه‌ی آن بی‌اشتها شده است. برای مثال وجود زخم در دهان، تغییر حس چشایی به دلیل بیماری، تهوع و یا استفراغ و یا تب خفیف همگی دلایلی‌ست که می‌تواند کودک را بی‌اشتها کند.

وجود سوء جذب یا حساسیت‌های غذایی در کودک: اگر کودک شما به نوعی از ماده‌ی غذایی حساسیت داشته باشد، برای مثلا ممکن است عدم جذب پروتئین موجود در گندم (گلوتن) باعث اختلال عملکرد رودها و ایجاد حساسیت در کودکان شود و حالتی را در کودک به وجود ‌آورد که نسبت به غذاخوردن بی‌میل ‌شود. 

در دسترس نبودن غذاهای کافی و سالم برای کودک: به یاد داشته باشید که کودک به این نیاز دارد تا مواد مغذی را در اختیار داشته باشد. به طور مثال سبزی‎های شسته شده و میوه‌های پوست گرفته شده و تکه‌تکه شده. مغزهای مقوی مثل آجیل و یا دسرهایی که با میوه و لبنیات درست می‌شوند. اگر والدین چنین موادی را در اختیار کودک قرار دهند، قطعا به بهبود رفتار غذایی او کمک خواهند کرد، اما چیزی که شاهدش هستیم این است که والدین تنقلات فاقد ارزش غذایی را در اختیار کودک قرار می‌دهند. تنقلاتی همچون شکلات و شیرینی و چیپس و پفک که نه تنها ماده‌ای مغذی به کودک نمی‌رساند بلکه موجب سوءتغذیه‌ی او خواهد شد. 

وجود فشارهای روانی بر کودک: یک مشاجره خانوادگی یا وجود مشکلی در بین اعضاء دیگر خانواده بر غذا خوردن کودکان، خصوصاً کودکان باهوش تأثیرگذار است. اجبار کودک به خوردن و ترساندن او از پدرش یا هر قدرت دیگری، تهدید کودک به اینکه او را به خاطر عمل اشتباهی که انجام داده از غذاخوردن منع خواهیم کرد از عواملی‌ست که سبب بی‌اشتهایی کودک خواهد شد. اضطراب، افسردگی، روابط غلط و نامناسب خانوادگی، کمبود محبت و عکس‌العمل‌های عاطفی نامناسب از جمله عواملی‌ست که بر رفتار غذایی کودک تأثیرگذار است.

خستگی: ممکن است کودک شما خوب نخوابیده باشد، در این صورت از او انتظار نداشته باشید که میلی به غذا داشته باشد. در این مواقع بهتر است بگذارید کودک به اندازه کافی استراحت کند و پس از بیداری به او غذا بدهید.

کمبود آهن و ویتامین آ+د: بی میلی کودک به غذا ممکن است ریشه درکمبود آهن و ویتامین آ+د داشته باشد. قطره آهن یک مکمل غذایی برای کودکان در جهت جلوگیری از کم خونی است. آهن در رشد مغز نوزادان و کودکان تاثیر به سزایی دارد. همچنین یکی از اجزای اساسی گلبول های قرمز سالم است. ویتامین آ+د نیز به رشد استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی و تقویت عملکرد بینایی کودکان کمک می‌کند. ویتامین آ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و موثر در تقویت سیستم ایمنی کودکان است. همچنین ویتامین د میزان کلسیم و فسفر را در بدن تنطیم می‌کند و باعث استخوان سازی می‌شود.

برای افزایش اشتهای کودکان چه کنیم؟

به کودک یاد داده شود که 30 دقیقه قبل از وعده غذایی آب بنوشد: در مورد کودکانی که کم اشتها و یا بدغذا هستند توصیه می‌شود برای افزایش ترشحات گوارشی و بالا رفتن حس گرسنگی حدود نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی به آن‌ها یک لیوان آب داده شود تا بنوشند.

کودک هر دو ساعت یکبار ماده غذایی مصرف نماید: در مورد کودکانی که بسیار لاغر هستند و علاوه بر آن بی‌اشتها نیز هستند، توصیه می‌شود که والدین حتما هر دو ساعت یکبار یک ماده غذایی (که کودک دوست دارد) به او بدهند تا مواد مغذی مورد نیاز بدن او تأمین شود و به تدریج وضعیت و تمایل اشتهایی او اصلاح شود.

ماست غذای اشتهاآور برای کودک کم‌اشتها: ماست می‌تواند اشتهای کودکان به غذا را افزایش دهد. توصیه می‌شود که مصرف انواع ماست‌ها در رژیم غذایی کودک گنجانده شود. 

عدم تشویق کودک به مصرف غذاهای چرب و شور: مصرف غذاهای چرب و شور مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا انواع چیپس‌ها می‌توانند باعث سیری کاذب در کودک شوند و همین مساله منجر به بد غذایی و کم اشتهایی کودک می‌شود.

اهمیت مصرف روی و مولتی ویتامین در افزایش اشتهای کودک: در مورد کودکان کم اشتهایی که بسیار لاغر هستند و رشد قدی خوبی نیز ندارند، علت می‌تواند کمبود عنصر روی باشد که در این موارد مصرف روزانه مکمل روی توصیه می‌شود. همچنین مکمل مولتی ویتامین می‌تواند به رشد صحیح کودکان و جلوگیری از فقر مواد غذایی در آن‌ها کمک کند.  

آکادمی سلامت

مقالات و راهکارها

به اشتراک بگذارید:
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی email
مطالب مرتبط